Verdens vigtigste job står midt i en årtier lang krise. Skolelærerne er blevet presset op i et hjørne af både politikere, der har lagt stramme krav ned over deres arbejde, af velmenende, men påtrængende forældre, der bare liiiiige vil nævne, at Lille-Per har sovet dårligt, og af videnskabsfolk, der har forsøgt at sætte skolelærerens arbejde på formel. Lærerne har mistet deres autoritet og fremtrædende plads i samfundet, ansøgertallet til læreruddannelsen falder og falder, og nyuddannede lærere flygter fra folkeskolen. Det er en katastrofe. Vi ved allesammen, hvilke mirakler en dygtig lærer kan skabe, enten fordi vi selv har været i hænderne på en, eller fordi vi sender vores børn i armene på en hver dag. Noget må gøres.
Zetlands journalist Mads Olrik har sat sig for at genfinde lærerens autoritet. Det har han gjort ved at sætte sig ind i et klasselokale hos en af landets dygtigste lærere og se, hvad hun rent faktisk gør. Og han har dykket ned i lærerfagets flere tusind år lange historie. I klasseværelset og i historiebøgerne har han fundet historien om, hvordan lærerne mistede deres autoritet, men endnu vigtigere: Han har fundet et bud på, hvordan en ny, moderne autoritet kunne se ud.
Det her er et bud på, hvordan vi kan gøre læreren stor igen.